طراحی وب حرفه ای و اصول اولیه آن سال ۱۳۹۶
تعیین اهداف:
اولین قدم برای ساخت وب سایت حرفه ای و موفق تعریف موفقیت است.
شروع هر پروژه طراحی هیجان انگیز است. تفکرات گروهی و تبادل نظریات با یکدیگر سبب ایجاد خلاقیت در شما میشود.
اما با اطلاعات زیادی که جمع آوری کرده اید نسبت به اینکه کدام یک از این اطلاعات در طراحی وب حرفه ای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و اصلا کدام یک مهم هستند،سر در گم خواهید شد. انتظارات نامشخص میتواند سبب ناامیدی و کاهش سرعت فرآیند طراحیتان شود. به همین خاطر شما در شروع طراحی نیاز به درک واضح از اهداف پروژتون دارید و افراد باید اهداف مشابهشون رو با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا به موفقیت دست پیدا کنند. این مقاله کمک قابل توجهی به یک طراح برای طراحی وب سایت حرفه ای خواهد کرد
دانستن هدف در طراحی وب حرفه ای
اینکه شما شروع به طراحی کردید یا درحال طراحی وبسایت مجدد خود هستید، مطمئنا لازمه بدونید که کاربر برای ماندن در وب سایت شما به چه چیزی نیاز دارد. برای ایجاد ارتباط با محتوا چه چیزی لازم دارید؟ چه نوع کلید های call to action برای وب سایتتان نیاز دارید؟ فهم اینکه چه چیزی نقاط کانونی و حساس در طراحی وب حرفه ای هستند منجر به ایجاد یک طرح می شود که تاثیر زیادی بر روی بازدیدکننده میگذارد.
یک وب سایت نباید تنها پایگاه مرزی در دنیای دیجیتال(در مرز دیجیتال) باشد. اما باید سازگار با استراتژی های یک برند باشد. یک وب سایت در واقع به همان اندازه که ارزش های خودشو به برند شما اضافه میکنه باید مکملی برای این استراتژی ها باشد. خیلی خوبه که یک وب سایت جنبه سرگرمی برای مخاطبش داشته باشه البته اگر قصد شما هم همین باشه. اما در نهایت وب سایت ها باید فاصله بین خریداران و مشتریان را از بین ببرند٬ در واقع اطلاعاتی که مشتریان یک وب سایت از محصولات دارند را به خریداران منتقل کنند . به عبارتی برای ساخت وب سایت باید به این نکات توجه ویژه کنید.لازم به ذکر است یک طراحی وب حرفه ای باید یک طراحی خلاقانه هم داشته باشد.
شناخت مشکلات و یافتن راه حل درست
نخست برای شناخت هر چه بیشتر مشکلات و یافتن راه حل درست هنگام روبه رو با آنها نیازمند ارتباط صحیح با مشتریان و سهامداران خود هستید. که خود منحصرا در ساخت وب سایت حرفه ای تاثیر زیادی دارد
برای فهم بیشتر در مورد اینکه چه چیزهایی در وب سایت شما درست کار میکنه و چه چیزهایی خلاف آن! ، با مشتریان خود گفتگو کنید، حتی مواردی که مشتریان شما گمان میکنند مواردی در سایتتان درست کار نمیکند.خیلی زیبا نیست اگر مشتری شما در فرآیند پرداخت دچار مشکل بشه و نتواند پرداختی در سایت شما داشته باشد. شما باید آگاهی پیدا کنید در مورد مشتریان خودتان، که به چه مسائلی در سایتتان به مشکل میخورند و همینطور دیگر کاربران و یا مخاطبان شما.
خودتان باید تحقیق کنید و عمیقا در وب سایت خود دنبال مشکلات باشید و بخشی اگر نیاز به ارتقاء دارد یادداشت کنید. و تنها تمرکزتون معطوف به این نباشه که چه چیزی اشتباهست و کار نمیکنه. شما ممکن است قادر به ترکیب نقاط قوت سایت فعلی خود با طراحی سایت جدیدتون باشید. در طراحی وب حرفه ای حتما به عملکرد مشتریان و خریداران خود دقت زیادی کنید.
خیلی راحت توسط جزئیات کوچک از مسیر منحرف میشوید اما الان زمان آن نیست که به جزئیات بپردازید. شما و مشتریان شما باید تمرکزتان روی این باشد که سایت چطور عمل میکند و به چه نحوی دستورات را انجام خواهد داد و شما چه نقشی در انجام این دستورات خواهید داشت. که این خود از مشخصات یک سایت حرفه ای به شمار می آید. برای طراحی وب حرفه ای اغلب مواقع مشتری گمان میکنه که مشکل رو کاملا فهمیده و یقینا راه حل مطمئنی هم براش داره. بعضی مواقع هم راه حلی براش نداره و فقط حس میکنه که لازمه سایت بهتر بشه و یا بهتر بگیم ارتقاء پیدا کنه. به عنوان کارشناس طراحی، این شغل و حرفه شماست که به بررسی گزینه ها و پیشنهادات و راه حل بهینه برای سایتتان باشید.که درواقع دارای امکاناتی مشابه امکانات یک سایت حرفه ای باشد.
وقتی در شرکت خرده فروشی کار میکردم،عضو تیمی بودم که وظیفه جمع آوری گزارشات پایداری زیست محیطی را برعهده داشت. کاری که انها انجام میدادند چاپ کلی ۵۰ صفحه از یک گزارش بود که در نهایت نتیجه ای جز انبوهی از کاغذ برای آنها باقی نگذاشت.
راه حل ما چه بود؟ ۵۰ صفحه گزارش به صورت جزوه علامت گذاری شده٬ پاک سازی شد و سپس با رفرنس هایی که برای دریافت اطلاعات بیشتر در متن آورده شده بود پرینت گرفته شد. سپس شروع به حل این مسائل کردیم، مسائلی که حتی از وجود آنها بی اطلاع بودند.
به عنوان طراحان یک پروژه، ما تخصص درحل موضوعاتی که در پروژه مطرح شده داریم اعم از موضوعات شناخته شده و یا ناشناخته. که از دیگر ویژگی های یک سایت موفق داشتن نیروهایی زبده برای رفع مشکلات احتمالی است. نیروهای زبده میتوانند همگی در طراحی وب حرفه ای نقش بسزایی داشته باشند.
مخاطبان خود را بشناسید
دانستن اهداف مخاطبین خودتان، شما را در فرآیند طراحیتان راهنمایی میکنند، تصمیمات خودتون رو با پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای مخاطب ما مفید است یا خیر، ساده تر کنید.
مشتریان شما باید به شما اطلاعات مناسبی بدهند مانند میزان درآمد،جنسیت وسن(که در آنالیز صفحه فیس بوک نشان داده شده). همچنین می بایست درباره عادات مصرف کنندگان خود بدانید که:
۱- چه محصولات و سرویس های دیگری رو خریداری می کنند
۲- چه وب سایت هایی رو بازدید می کنند
۳- به چه فرمی و یا شکلی از رسانه علاقه مندند
دانستن این نکات کمک بزرگی در ایجاد یک طرح مناسب می کند که مبتنی بر تجربیات مصرف کنندگان شماست . همیشه گفته ام که ویژگی یک طراحی سایت خوب استفاده از تجربیات مخاطبین خود و همچنین مشتریان سایت خود است.
اگر و تنها اگر همه وب سایت ها یک هدف برای اشتراک گذاشتن داشته باشند٬ آن ایجاد ارتباط با مخاطبین خود است.
با دانستن اینکه شما با چه کسی روبه رو هستید میتواند توانایی شما رو در بدست آوردن هر چه بیشتر مشتریانتان افزایش دهد. و این خود دلیلی است برای موفق شدن هر چه سریع تر در طراحی وب حرفه ای.
خلاصه ای خلاقانه از اهدافتون بنویسید
زمانی که اهداف یه پروژه محقق میشه حال زمان آن رسیده که یک خلاصه ای خلاقانه از آن اهداف نوشته شود. من بارها دیده ام که افراد اهدافشان را بیان کرده اند از کوتاهی یه پاراگراف گرفته تا به طولانی یک پایان نامه تز ارشد٬ اما تهیه خلاصه ای خلاقانه امری حیاتی است تا باعث شود شما و مشتریان شما و هرکس دیگری که با پروژه شما در ارتباط است متوجه جزئیات شود.(متوجه وب سایت و طراحی های آن و نحوه کار با آن شود). برای ایجاد یک خلاصه ای مفید و خلاقانه شما به تعریف اینکه چه کسی و چه چیزی و کجا در محدوده کاری یک پروژه می باشد، نیاز دارید و چه مواردی برای محقق شدن یک هدف مورد نیاز است. به عبارتی تمامی موارد مرتبط با پروژه و اهدافتون برای داشتن خلاصه ای از اهداف و برنامه ریزی هاتون لازم و ضروری است. داشتن اهداف مناسب برای بدست آوردن یک طراحی وب حرفه ای بسیار حائز اهمیت می باشد.
تعریف موفقیت
وقتی موفقیت برای شما تعریف نشده باشد و در ذهن شما ساخته نشده باشد بعد از بدست آوردنش هم درک درستی ازش ندارید.
بعضی از معیارها و مقادیر موفقیت قابل تشخیص تر از بقیه هستند. مردم اعداد را درک میکنند زمانیکه آنها ترافیک سایت و فروش بیشتر را میبینند، متوجه می شوند که به موفقیت دست یافته اند.
بعضی از مشتریان از پیش میدانندکه چطور به یک موفقیت دست خواهند یافت. من مشتری داشتم که کمکم کرد و ازم خواست که یک سایت کامل رو دوباره طراحی کنم. و حتی اجناس بدون سود رو در سایتم قراربدم.
معیارهای او برای رسیدن به موفقیت :
۱- بهبود رتبه بندی در جستجو
۲- افزایش فروش محصولات دست ساز خود
دانستن این دو هدف مهم شغل من را خیلی آسان تر کرد. من زمان بسیار زیادی رو صرف تحقیقات بر روی سئو سایت و نوشتن محتوای بهینه سازی شده(سئو شده) کردم. همچنین یک پلت فرم تجارت الکترونیک بهتری رو پیدا کردم و امکانی برای مشتریان خودم ایجاد کردم که بتوانند تصاویری با کیفیت از موجودی خودشان دریافت کنند. از امکانات یک سایت خوب استفاده از نظریات مشتریان و تعامل با آنهاست.
سپس فروشمان افزایش پیدا کرد وسایت شرکت در نتایج جستجوی به رتبه اول ارتقا پیدا کرد. هم او خوشحال بود هم من. پروژه ما به موفقیت رسیده بود.
زمانیکه در حال تعریف یک موفقیت هستید وعده و وعید دروغ در وب سایتتان ندهید. من توضیح دادم که چطور این حرف ها روی سایتم تاثیر گذار نبود. من هرگز فروش بیش از حد متعارف نداشتم و توضیح دادم که چطور این میزان فروش من بهتر از فروش آنهایی که دروغ می بافند خواهد بود.
از ویژگی های یک سایت موفق جلب اعتماد مخاطب خود است.
البته که رسیدن به موفقیت شاید خیلی سخت به نظر برسد. بهبود برند و تشخیص تفاوت آنها از هم در فضای رقابتی کاری بس دشوار است. اما اگر شما تجربیات مشتریان خود را لحاظ کنید آنها نتیجه کار را مشاهده خواهند کرد و تفاوت ها را حس خواهند کرد.
هر کسی در هنگام مواجه با یک پروژه نیازمند دانستن راه حلی برای رسیدن به موفقیت است. زمانیکه همه درک مشترکی از موفقیت در یک پروژه داشته باشند مسلما تاثیر تلاش ها و کارهای سختتان در یک پروژه قابل رویت و تشخیص خواهد بود. و مسلما این درک مشترک نسبت به اهدافتون منجر به طراحی وب حرفه ای می شود.
تنظیم اهداف خود
با توجه به سفارش مشتریان شما و خدمات قابل ارائه ای که دارید میتوانید هر پروژه ای را معرفی کنید ولی اگر اهداف مناسبی را با در نظر گرفتن اطلاعات بدست آمده از مخاطبین خودتان تعریف نکنید هیچ کس متوجه نخواهد شد که چرا دارید چنین خدماتی را ارائه میکنید.
زمانیکه مردم دلیل انتخاب هدفشون رو بدانند بهتر درک می کنند که چطور به اهدافشون برسند. در آغاز پروژتون اهدافتان را پیدا کنید تا در آخر به موفقیت برسید. در طراحی وب حرفه ای انتخاب هدف مناسب با توجه به تجارتتون بسیار مهم است.
پاسخ دهید
طراحی خلاقانه دموی وبسایت شما به صورت رایگان و در ۷ روز
اگر به دنبال طراحی وب سایت جدید هستید، ما پیشنهادی برای شما داریم که سخت می توانید آن را رد کنید.
ما یک دمو خلاقانه از وب سایت جدیدتان طراحی می کنیم، قبل از عقد قرارداد یا پرداخت هرگونه پرداختی.
اگر شما طراحی ما را دوست داشتید و مایل بودید با یکدیگر کار کنیم، آن وقت همکاری ما آغاز می گردد.
در غیر این صورت تنها حقوق استفاده از طراحی انجام شده برای Nexar محفوظ خواهد بود.